19 ноября память преподобного Варлаама Хутынского

Преподобный Варлаам Хутынский — русский святой, живший в начале XII века, великий молитвенник и чудотворец, основатель одного из первых северных монастырей на Руси. За свою добродетельную жизнь святой Варлаам еще при жизни был прославлен от Господа даром прозорливости и чудотворения. Не оставляет святой своей помощью и ныне, помогает всем, кто с живой верой и теплой молитвой обращается к нему.

Преподобному Варлааму молятся о защите от скорбей, бед и напастей, об исцелении недугов, о помощи одиноким, сиротам, вдовам, больным, неимущим, о наставлении на путь истинный юных, об укреплении сил при старческой немощи, просят его помочь в испрашивании у Бога прощения грехов, христианской кончины и невозбранного входа в Небесное Царствие.

В Даниловом монастыре можно помолиться перед частицей святых мощей преподобного Варлаама, хранящейся в мощевике в мраморной раке северного придела Троицкого собора

Преподобный Варлаам Хутынский (в миру Алекса, Михалев сын) жил в XII веке (точные годы жизни неизвестны). Он был сыном богатых и знатных благочестивых новгородцев Михаила и Анны, которые и сына своего воспитывали в страхе Божием и добронравии. С детских лет Алекса удалялся игр, любил читать книги Священного Писания. Родители, опасаясь, что суровые подвиги в столь юном возрасте могут повредить его здоровью, попросили не изнурять себя, на что он кротко заметил: «Я много читал священных книг и нигде не находил, чтобы родители отсоветовали что-либо доброе детям своим. Царство Небесное, которого я ищу, не дороже ли всего для нас?» Услышав такой ответ, родители изумились разуму юноши и предоставили ему полную свободу жить по своему желанию.

После смерти родителей, раздав все свое имущество бедным, юноша принял монашеский постриг с именем Варлаам в Лисицком во имя Рождества Пресвятой Богородицы мужском монастыре (назван так по холму, именуемому Лисья (Лисичья) гора). Здесь он пребывал в полном послушании у своего наставника. Спустя некоторое время, желая уединения и безмолвия, благословившись у священноначалия, Варлаам оставил монастырь. В десяти верстах от Новгорода, на правом берегу реки Волхов, он забрел в место, которое у окрестных жителей пользовалось дурной славой. Согласно народному преданию, оно находилось во власти нечистой силы и поэтому называлось «Хутынь» (худынь, худое место). Подойдя поближе, преподобный Варлаам увидел луч света, просиявший из глухой лесной чащи, и понял из этого знамения, что его намерение поселиться здесь отвечает воле Божией. 

Усердно помолившись ко Господу, преподобный поставил себе келью в лесу. Весь день проводил он в трудах и молитве, строго постился, носил вериги (они до сих пор хранятся в Хутынской обители), сам рубил лес, пилил дрова, пахал землю. Претерпевая искушения и страхования диавольские, он усердной молитвой и строгим постом разрушал все бесовские ухищрения. Постепенно отшельник стал известен другим инокам, искавшим его руководства. Как ни любил уединение святой Варлаам, но, помня заповедь Господню о любви к ближним, по которой каждый прежде и более всего должен заботиться о пользе других, с готовностью и любовью принимал всех, кто к нему обращался. До наших дней дошло одно из его поучений: «Чада, блюдитесь от всякой неправды, не завидуйте, не клевещите. Воздерживайтесь от гнева, не отдавайте денег в рост. Берегитесь судить неправо. Не клянитесь лживо, а давши клятву, исполняйте ее. Не предавайтесь телесным страстям. Будьте всегда кротки и ко всем относитесь с любовью. Сия добродетель — начало и корень всякого добра». 

Основание монастыря на Хутыни началось около 1140 года с небольшого деревянного храма в честь Преображения Господня, который срубил сам Варлаам с иноками, в память виденного им на этой горе Небесного Света, преобразившего «худое» место в святую обитель.

За свою добродетельную жизнь святой Варлаам еще при жизни был прославлен от Господа даром прозорливости и чудотворения.

Как-то монастырские рыбаки в числе множества мелкой рыбы поймали большого осетра и, желая продать, скрыли его. Разбирая принесенный улов своим посохом, преподобный с улыбкой сказал: «Детей вы принесли, а куда девали мать?» Смущенные этим кротким обличением, рыбаки пали к ногам преподобного, покаялись в своем грехе и принесли спрятанную рыбу. Научая других удерживаться от искушений, преподобный строго следил за собой, молитвой и постом подавляя в себе всякий дурной помысел.

В 1190 году в монастырь преподобного Варлаама приехал князь Ярослав. Благословляя его, святой сказал: «Будь здоров, князь, и с благородным сыном твоим». Это приветствие изумило князя, не знавшего еще о рождении младенца. Получив вскоре радостную весть о рождении сына, он просил преподобного быть восприемником новорожденного, на что святой согласился охотно. 

К преподобному Варлааму Хутынскому с усиленной молитвой обращались во время природных катаклизмов, так как считается, что он имел особую власть над природными явлениями. Подтверждением этому служит рассказ о предсказании чудотворцам выпадения снега во время апостольского поста Петра и Павла.

Довелось как-то преподобному Варлааму быть у архиепископа Новгородского Григория. Прощаясь, владыка сказал, чтобы через неделю старец вновь приехал к нему. «Если Господу угодно, в пятнице первой недели поста святых апостолов приеду к твоей святыне на санях». Удивился архиепископ такому ответу, но не решился просить объяснения этих непонятных слов. В ночь указанной святым Варлаамом пятницы выпал глубокий снег, ударил сильный мороз и, действительно, преподобный приехал в владыке на санях. Когда же архиепископ начал печалиться, что мороз повредит цветущие хлеба, святой сказал: «Не скорби, но благодари Господа, что ниспослал на нас милость Свою. Нас всех ожидал голод, но молитв ради Пречистой Богородицы и всех святых он даровал нам снег и мороз, чтобы черви, подтачивающие корни хлебов, умерли. Снег же будет всего лишь один день, наутро будет тепло, снег растает, напоит землю». На следующий день, как и предсказывал святой, наступило тепло. Архиепископу принесли с поля ржаных колосьев с корнями, на которых оказалось множество погибших от мороза червей. И был в тот год невиданный урожай хлеба.

Кроме дара прозорливости, Господь даровал Своему угоднику дар чудотворения. Недалеко от монастыря, где подвизался святой Варлаам, жил один поселянин, имевший сына. Он высоко чтил преподобного, часто приходил в монастырь слушать наставления святого и помогал монастырю сколько мог, по своим средствам. Сын этого поселянина тяжело заболел, и у близких не было надежды на его выздоровление. Тогда отец, взяв больного сына, понес его в монастырь к преподобному. Но по пути мальчик умер. С горьким плачем подошел огорченный отец к келье святого Варлаама и сказал: «Я надеялся, что по твоим молитвам сын мой выздоровеет, но получил большую скорбь. Лучше было бы для меня, если бы он умер дома, нежели на дороге». Преподобный сказал ему: «Напрасно ты плачешь и сокрушаешься. Разве ты не знаешь, что всех ожидает смерть и общий суд, и как восхотел Господь, так и сотворил. Посему не скорби об этом, а пойди приготовь все нужное к погребению». Между тем святой Варлаам, тронутый его горем, преклонив колена, стал усердно молить Господа воскресить отрока, и Господь услышал молитву Своего угодника — умерший ожил. Отец с изумлением увидел своего сына, сидящим на постели преподобного совершенно здоровым. Со слезами он припал к ногам святого старца, благодаря его и прославляя Бога, чудодействующего во святых Своих. Не желая славы человеческой, преподобный старался скрыть совершившееся чудо и сказал поселянину: «Ты, как я вижу, обманулся и, от сильной печали потеряв здравый ум, не понял действительности. Сын твой и не умирал, и не воскресал, но, изнемогши дорогой от холода, впал в бесчувственность, а ты подумал, что он умер. Теперь же, согревшись в теплой келье, он пришел в сознание, а тебе кажется, что он воскрес». Но поселянин никак не мог согласиться с таким объяснением. «Зачем ты, угодник Божий, хочешь скрыть от меня чудо?» — сказал он святому. — «Я хорошо знаю, что сын мой был мертв. Если бы я не видел ясно, что он умер, не стал бы готовить все нужное к погребению». Тогда преподобный строго запретил ему рассказывать о совершившемся чуде при его жизни, предупредив, что если он расскажет кому либо об этом, то и сам лишится милости Божией и опять потеряет сына. Радуясь и прославляя Бога и Его угодника Варлаама, возвратился поселянин с сыном своим домой. 

Житие преподобного содержит мало сведений о его жизни, основное место в них занимает описание случаев его прозорливости или описание чудес, совершенных по молитвам к преподобному Варлааму Xутынскому. 

Предвидя свою кончину, он призвал к себе всю братию и сказал: «Настало время, дети мои, отхождения моего ко Господу, но я не оставлю вас сиротами и всегда буду с вами духом, и, если будете жить в любви, то монастырь этот и после моей смерти не будет иметь ни в чем недостатка».
Святой Варлаам мирно отошел ко Господу 6 (19 нов. ст.) ноября 1192 года, передав управление обителью прибывшему из Константинополя своему другу священноиноку Антонию.

Преподобный Варлаам был похоронен в каменном Свято-Преображенском храме, возведенном на месте прежнего, деревянного. Господь ниспослал святому Варлааму дар чудотворения и по его кончине. Многочисленные чудеса, совершавшиеся при его гробе, побудили Новгородского архиепископа Евфимия приступить к освидетельствованию его святых мощей. С благоговением владыка и братия монастыря, во главе с игуменом Тарасием, молились и строго постились. Через три дня архиепископ с игуменом и иподиаконом Иоанном вошли в храм, с молитвой сняли каменную крышу с гроба и увидели честное тело преподобного совершенно нетленным: лицо и борода его были сходны с изображением на иконе, стоявшей над гробом. Все прославили Бога, а иподиакон, пораженный чудом, принял монашество. После этого мощи преподобного вновь закрыли. Это было около 1452 года.

В 1471 году в Хутынский монастырь приехал великий князь Иоанн Васильевич III. Он спросил у игумена обители Нафанаила, почему не вскрывают раки, чтобы все могли прикладываться к святым мощам. Когда по повелению князя попытались сдвинуть плиту с гробницы преподобного, из-под земли «изошел огонь», «от дыму стены церковныя попалишася». Князь в ужасе выбежал из собора, ударяя посохом в землю, причем из земли выходил огонь не только в церкви, но и в монастыре. Бросив посох, великий князь в большом страхе покинул монастырь. (В XIX веке этот посох и опаленная дверь алтаря хранились в монастырской ризнице.) 

Святые мощи преподобного Варлаама Хутынского продолжают по-прежнему почивать под спудом в Спасо-Преображенском соборе монастыря. Множество чудес совершилось при гробе преподобного, совершаются они и поныне для всех тех, кто с верою и молитвой обращается к нему. Святой Варлаам всегда был теплым молитвенником и предстателем перед Господом и за отдельных людей, и за Новгород, и за всю землю Русскую. 

Во время Великой Отечественной войны монастырь был разрушен и более сорока лет оставался в руинах. 20 апреля 1994 года Варлаамо-Хутынский монастырь был передан Русской Православной Церкви, и с этого времени в нем возобновилась монашеская жизнь. Ныне это действующий женский монастырь. К 2003 году в монастыре восстановлен трапезный храм во имя Варлаама Хутынского, в Преображенском соборе устроена новая серебряная рака над мощами преподобного. На горке, где, по преданию, стояла келья святого, построена деревянная часовня, а над колодцем, вырытым Варлаамом Хутынским, поставлена сень. 19 ноября и во вторую пятницу Петрова поста вокруг монастыря совершаются крестные ходы. В Москве чтимая икона преподобного Варлаама Хутынского находится в храме в честь иконы Божией Матери «Всех скорбящих Радость» на Ордынке. 
 


Тропарь преподобного Варлаама Хутынского, глас 3-й

Иже на земли леганием, пощением же и бдением тело твое изнуряя, преподобне, вся плотская мудрования умертвил еси, и исцелений струя независтная явился еси верою притекающим к тебе, Варлааме отче наш, моли Христа Бога спастися душам нашим.

Кондак преподобного Варлаама Хутынского, глас 8-й

Якоже другий Илия, отче, дождь с небесе свел еси, он убо огнь сведе и царя удиви, ты же люди твоя возвеселил еси и торжествовати устроил еси. Великий бо Новград вельми тобою хвалится, имея мощи твоя в себе, егоже сохраняй от враг непоколебима, да зовем ти: радуйся, преподобне Варлааме, отче наш.


Акафист святому преподобному Варлааму Хутынскому,  Новгородскому чудотворцу

Кондак 1

Избранный чудотворче, и изрядный угодниче Христов, многим воздержанием на земли житие твое украсивый; сего ради и венцем от Христа на Небеси венчанный, и с верою приходящим источаяй многоцелебныя дары. Восхваляем тя, заступника нашего, преподобне отче Варлааме: ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу от всяких нас бед свободи, да зовем ти:
Радуйся, Варлааме, великий и преславный чудотворче.

Икос 1 

Ангелом уподобился еси, богомудре отче Варлааме, непорочным житием твоим на земли: добродетельми украшен, преселился еси от земли на Небо, дивный образ совершенства духовнаго нам оставив, да подражаем добродетелем твоим. Ты же со Ангелы и всеми святыми предстоя Престолу Господа Славы, молися о нас, почитающих тя и во умилении зовущих ти таковая:
Радуйся, отрасле богодарованная корене благочестиваго; радуйся, Великаго Новаграда прозябение пречестное.
Радуйся, чадо возлюбленное благодати Духа Божия исполненное; радуйся, отроча боголюбезное.
Радуйся, измлада божественными писаньми душу твою насытивый; радуйся, во младости мудрость старца стяжавый.
Радуйся, воздержанием родители твоя изумивый; радуйся, смирением и послушанием многих удививый.
Радуйся, юность твою непорочностию жития украсивый; радуйся, целомудрие девства невредимо сохранивый.
Радуйся, от юности в жертву благоприятну Господеви сам себя принесый; радуйся, во всем житии едино попечение имевый еже Триипостасному Богу токмо служити.
Радуйся, Варлааме, великий и преславный чудотворче.


Кондак 2

Видевше родители велие воздержание твое, отче преблаженне, в печали бяху, да не в болезнь впадеши юн сый: ты же Первоверховнаго Апостола глаголу внимая, яко брашно и питие не поставляет нас пред Богом, но токмо пост и молитва, усердно просил еси родители твоя дати тебе постом и молитвою страсти юношеския умерщвляти, да не поработят сия Духа: они же слышавше таковая, почудишася и оставиша тя жити благому Твоему изволению, воспевающе вразумившему тя Богу благодарственную песнь: Аллилуия.

Икос 2

Разум благий, благородство истинное, богатство неистощимое стяжал еси, богоблаженне Варлааме, егда от юности возжелав горняя мудрствовати, а не земная, взыскал еси стези к небесным обителем в безмолвии и богомыслии. Мы же поминающе толикую твою к подвигом духовным ревность, со умилением взываем ти таковая:
Радуйся, безмолвия и богомыслия добрый рачителю; радуйся, потребнаго для души слезный искателю.
Радуйся, волею своею иго заповедей Христовых подъявый; радуйся, угождение Богу паче всего предъизбравый.
Радуйся, кроткий последователю Христов; радуйся, живый образе Евангельскаго самоотвержения.
Радуйся, воздержания правило известное; радуйся, яко от юности навыкнувый пощению.
Радуйся, всего мира красная, знатность рода и почести мирския Христа ради ни во что вменивый; радуйся, токмо добродетельное по Бозе житие возлюбивый.
Радуйся, и нас земныя радости презирати научаяй; радуйся, к Горнему умы и сердца наша направляяй.
Радуйся, Варлааме великий и преславный чудотворче.

Кондак 3

Сила Вышняго измлада вложи в сердце твое, преподобне отче наш Варлааме, к иноческому житию ревность, еюже руководим по смерти родителей твоих оставил еси дом их, и во всем упование возложив на Господа, обители Пресвятыя Богородицы достигл еси, идеже и водворился еси, с работающими Богу во иноческом житии непрестанно вопия Ему ангельскую песнь: Аллилуия.

Икос 3

Имея непреодолимое желание иго Христово на себе прияти и во след Христу поити, в послушание отцу твоему духовному предался еси всею душею и всем сердцем. Сей же проразумевая в тебе сосуд избранный Святому Духу, облече тя во ангельскийоОбраз и нарече имя ти Варлаам. Ты же вся добродетели, подобающий иноком, совершил еси, и в новоначалии своем совершен быти инок и добр подвижник показался еси. Сего ради из глубины сердец вопием ти таковая:
Радуйся, иноческаго жития скорби и тесноту возлюбивый; радуйся, сожительство и собеседничество с преподобными избравый.
Радуйся, верою, любовию и упованием спасения исполненный; радуйся, обетом девства чистоту сердца явивый.
Радуйся, обетом нестяжания высоту Духа показавый; радуйся, обетом послушания всесовершенное служение свое Единому Богу утвердивый.
Радуйся, житию и подвигом древних преподобных отец поревновавый; радуйся, в труды и послушание отцу Твоему духовному предатися усердно восхотевый.
Радуйся, искус долготерпения благоуспешно прошедый; радуйся, всякое послушание со смирением и кротостию совершивый.
Радуйся, благочиния монастырскаго верный хранителю; радуйся, равноангельнаго жития строгий ревнителю.
Радуйся. Варлааме, великий и преславный чудотворче.

Кондак 4

Бурю мирскаго жития и волны страстей прешед, богомудре отче Варлааме, обрел еси тихое пристанище во обители Пресвятыя Богородицы, идеже и вселився неленостно поработал еси Христу во мнозе долготерпении, со всяким воздержанием смиряя свою душу: тело же свое трудами и подвигами утомляя, яко всей братии зело удивлятися великому твоему смирению и послушанию, и прославляти о тебе Бога, вопиюще Ему: Аллилуия.

Икос 4

Слышав похваляема тя быти во обители от человек, превозношения суетнаго убоялся еси, отчепПреподобне, и тепле молился еси ко Господу да сподобит тя в пустынном безмолвии ему служити. Темже, яко ищай славы Единаго Бога. пришел еси на гору Хутынскую, свыше Тебе лучем Божественнаго Света указанную, да тамо в мире Единому Господу работаеши. Мы же, дивящеся пречудному сему указанию, радостно зовем ти таковая:
Радуйся, презревый славу человеческую. яко суетную; радуйся, восприявый святое смирение Иисусово.
Радуйся, благодатию Божиею водимый, яко един от древних патриархов; радуйся, освятивый гору Хутынскую твоим пришествием.
Радуйся, луч огнен видевый на ней; радуйся, чрез сие приявый от Господа благое извещение о месте покоя твоего.
Радуйся, зрителю божественных видений; радуйся, Горлице пустыннолюбивая, Хутынскую дебрь огласившая пением славы Божия.
Радуйся, крине благоухающий в пустыни; радуйся, молитв благовонное кадило.
Радуйся, псалмопения органе изящный.
Радуйся, Варлааме, великий и преславный чудотворче.

Кондак 5

Боготечною звездою прешед на гору Хутынскую, блистая иноческими подвиги твоими, преподобне отче Варлааме, дивнаго видения сподобился еси, егда узрев луч божественнаго света, указавший тебе место подвигов твоих, зело умилился еси в сердце твоем, славя Бога и воспевая Ему: Аллилуия.

Икос 5

Спасти хотяй душу твою, угодниче Божий, аще и всемерно бегал еси славы, яже от человек: верно обаче слово Господа, яко не может град укрытися верху горы стоя, тако бо и о твоем пустынном подвизе уведеша Великаго Новаграда людие, и начаша благоговейно приходити к тебе, прося у тебе молитв, душеполезных наставлений и благословения. Ты же всех с любовию приемля, поучал еси от Божественнаго Писания еже творити зЗаповеди Господни и имети любовь нелицемерну. Мы же ублажающе тя вопием ти таковая:
Радуйся, граде, верху горы стояй и не могий укрытися; радуйся, светильниче, божественным пламенем возженный.
Радуйся, огневидный столпе, наставляяй на путь спасения; радуйся, лучезарный светильниче, верныя просвещаяй.
Радуйся, цвете духовный, благодатию привлекаяй взоры душевныя к тебе приходящих; радуйся, пчело трудолюбивая, соты добродетелей в насыщение алчущих с собою носящая.
Радуйся, грешныя на путь спасения направляяй; радуйся, скорбящия сладостию словес твоих утешаяй.
Радуйся, юныя наставляяй; радуйся, старыя не словом точию, паче житием укрепляяй.
Радуйся, притекающим к тебе, теплый молитвенниче и боговещанный учителю; радуйся, и нас всех обремененных грехи многими, в любви друг ко другу дивный наставниче.
Радуйся, Варлааме, великий и преславный чудотворче.

Кондак 6

Проповедника терпения, мужества и кротости зрим тя, богомудре отче Варлааме, во всех озлоблениих, яже творяху ти дуси злобы: сии бо иногда во образе зверей дивиих, иногда во образе змий ядовитых являхуся к тебе и устрашаху, понуждая тя отъити от места того. Ты же верою и крестнаго знамения силою вся козни их славно победил еси и змиев ядовитых от обители твоея навсегда далече отгнал еси. Сего ради мы, прославляюще о тебе Господа, во умилении благодарственно вопием Ему: Аллилуия.

Икос 6

Возсияв от Великаго Новаграда, отче наш Варлааме, просветил еси чудным житием твоим гору Хутынскую, на нейже и обитель иноком во спасение Божиим изволением устроил еси, и церковь во имя Преображения Господня создал еси, и священства благодать восприяти чрез святителя Божия и игуменом созданныя тобою обители от него нарещися не уклонился еси, аще и тужаше дух твой, ужасаяся высоты сея. Мы же, прославляюще тя, любовию вопием ти:
Радуйся, во удалении от мира суетнаго пустынную обитель ради ищущих спасения добре основавый; радуйся, водворившимся в ней великий учителю и богомудрый наставниче.
Радуйся, благоговейный алтаря Господня служителю, о верных моляйся; радуйся, со многим дерзновением о нас недостойных ко Господу предстательствующий.
Радуйся, Таин Божиих истинный строителю; радуйся, словеснаго стада твоего добрый пастырю.
Радуйся, предводителю богомудрый в пути спасения; радуйся, вождю доблий, многих приведый ко спасению.
Радуйся, святыя воли Божия исполнителю; радуйся, отеческих преданий усердный хранителю.
Радуйся, иноков благочестивых похвало и украшение; радуйся, и о нас грешных судии праведнаго умоление.
Радуйся, Варлааме, великий и преславный чудотворче.

Кондак 7

Хотящу ти угодити Единому Господу, Богоносне отче Варлааме! весь вдался еси безмерным подвигом и глубине смирения: труды же твоя, и молитвы, и пощения кое слово изглаголати может вемы токмо, яко веригами тяжкими и власяницею облеклся еси, претерпевая болезни любве ради Божия. Сего ради человеколюбец Господь, видя смирение твое, возвеличи тя благодатию чудотворений, егоже благодаряще, вопием Ему купно с Тобою: Аллилуия.

Икос 7

Дивное и преславное чудо показа тобою на земли всех чудес творец и владыка, егда пременишася естества уставы: среди бо лета мраз силен и снег глубок явистася в пределах Новаграда, еже ты предрекл еси оному святителю; святитель Божий и людие Новаграда смутишася тогда зело, бояхубося, яко глад велий настанет в стране их. Егда же услышаша от тебе изволение Божие, явленное в видимом и благое промышление о людех своих, радости исполнишася и возблагодариша Бога Дивнаго во Святых Своих. Мы же, дивящеся силе Божией, обитающей в тебе и поминающе скорое твое заступление, со умилением покланяемся тебе, яко велие дерзновение имущему пред Господем и благодарственно вопием:
Радуйся, в мире премирным явивыйся; радуйся, страну Новаградскую удививый чудесы. 
Радуйся, имже о силе Божией естества уставы пременишася; радуйся, имже людие Новаграда от глада избавишася.
Радуйся, делателю чудес преславных; радуйся, ходатаю и подателю дарований многообразных.
Радуйся, многия от тяжких напастей и скорбей избавивый; радуйся, скорый помощниче всех в бедах сущих.
Радуйся, Новаграда красото и утверждение; радуйся, горы Хутынския славо и похваление.
Радуйся, промышление о людех благое приятелище; радуйся, и нас грешных прибегающих под кров твой, неусыпный заступниче.
Радуйся, Варлааме, великий и преславный чудотворче.

Кондак 8

Неистощимый источник великих чудес явился еси, достославне отче наш Варлааме! приял бо еси, еще в мире сем живя, дар от Бога не токмо недуги исцеляти, но и мертвыя воскрешати, якоже воскресил еси молитвою онаго отрока: и будущая прорицати, якоже предрекл еси князю Новаградскому о рождении ему сына. По смерти же наипаче прослави тя Бог многими чудотворении, да вси чудотворящему тобою Богу вопием: Аллилуия.

Икос 8

Весь еси с верою к тебе притекающим воистинну помощник великий, угодниче Божий Варлааме! Не точию прибегающим к цельбоносным мощем твоим, но и далече отстоящим и призывающим всечестное имя твое, темже во умилении зовем ти, яко воистину достойному благохвалений:
Радуйся, утешение! скорбями житейскими утесненных; радуйся, веселие, в печалех сущих.
Радуйся, злостраждущих от духов злобы скорый помощниче и избавителю; радуйся, яже никтоже с верою притекаяй, тощь отходит от тебе.

Радуйся, яко сущим в пучине скорбей добр обретаешися кормчий; радуйся, яко милостивый при жизни, благотвориши всем требующим и по смерти.
Радуйся, плавающих легкое по водам прехождение; радуйся, путешествующих добрый путеводителю.
Радуйся, сильный вдовиц покровителю; радуйся, сирот милосердый и благопопечительный хранителю.
Радуйся, алчущих любвеобильный питателю; радуйся, всех безпомощных верный пред Господем ходатаю.
Радуйся, Варлааме, великий и преславный чудотворче.

Кондак 9

Всякия скорби и труды добльственно претерпел еси, отче наш Варлааме! шествуя по пути спасения до маститыя старости. Скончавая же течение временныя жизни сея, всех поучал еси исполнением воли Божией благоугождати Господеви. Мы же грешнии, ищуще с верою твоего заступления и припадающе к тебе яко отцу благосердому, смиренно молим тя буди нам покров и защищение в день кончины нашея, да неосужденно предстанем Престолу Судии всех, и вопием Ему с тобою и со всеми Небесными Силами ангельскую песнь: Аллилуия.

Икос 9

Ветийствующий язык недоумеет достойно воспети твоя подвиги и труды, благий рабе Божий, яже понесл еси любве ради и спасения душ присных твоих: явился бо еси проповедник воздержания и терпения иноком пустыннолюбивым и всем учитель мудрый, наставляяй на путь спасения. Мы же, чудящеся высоте и силе твоея добродетели, зане видим плоды ея в твоих учениках и сподвижниках Антоние, Ксенофонте, Косьме и Константине, уже прославленных вместе с тобою во Царствии Отца Небеснаго, любовию прославляем тя сице:
Радуйся, трудолюбче, течение жизни твоея в великих подвигах совершивый; радуйся, терпению Христову верно подражавый.
Радуйся, светом добродетелей твоих Бога прославивый; радуйся, семя доброе, на земли блазе посеянное и сторичный плод принесшее.
Радуйся, светило благочестия немерцающее; радуйся, звездо, ко спасению путь верным показующая.
Радуйся, не словом точию, но паче житием поучаяй; радуйся, иноком путь истинный ко спасению показавый.
Радуйся, постничества и терпения образ предивный; радуйся, воздержания учителю.
Радуйся, заповедей Христовых верный исполнителю; радуйся, и всех нас в любви к присным дивный наставниче.
Радуйся, Варлааме, великий и преславный чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотяй души ученик твоих, преподобне отче Варлааме! и проразумевый, еже к Богу Твое отшествие, призвал еси всю братию твою, и яко отец чадолюбивый наставляя их, предрекл еси о быти имеющем по блаженней кончине твоей прославлении обители твоея, аще любовь соблюдут друг ко другу. Ныне же, по предречению твоему исполняемая зряще, в радости купно с тобою вопием Господу и Богу благодарственную песнь: Аллилуия.

Икос 10

Царя Небеснаго возлюбив всем сердцем твоим и всею душею твоею и всею мыслию твоею, до конца жизни твоея в терпении и подвизе неослабно пребыл еси, и егда достигнув в меру возраста и в мужа совершенна, познал приближение времени, нужнаго человеку изменения, во еже тленному наследовати обетованное безсмертие, тогда завещал еси учеником твоим вся потребная ко спасению, наставника же в себе место Антония сподвижника твоего оставил еси, емуже и обитель святую вручил еси и братию: таже благословив всех, предал еси святую душу твою в руце Божии. Мы же, поминающе сия, из глубины сердец вопием ти таковая:
Радуйся, искреннюю любовь к Богу в душе и сердце непрестанно имевый; радуйся, тоюже любовию к духовным чадам твоим, при отшествии исполненный.
Радуйся, страх Божий в сердце выну сохранивый; радуйся, Единому Господу до конца послуживый.
Радуйся, благочестно течение временныя жизни скончавый; радуйся, кончину свою предуведевый.
Радуйся, яко с твердым надеянием благ вечных преставился еси к Богу; радуйся, яко царь царствующих приял тя в Небесное Царствие.
Радуйся, яко святостию жития милость Божию обрел еси; радуйся, рабе благий ивВерный вшедый в радость Господа Твоего.
Радуйся, яко от обители земныя в Обитель Небесную преселился еси; радуйся, яко с небесных высот на мольбы наша милостивно призираеши.
Радуйся, Варлааме, великий и преславный чудотворче.

Кондак 11

Пение погребальное слезами растворяшеся у гроба твоего, досточудне отче Варлааме, множества же ради свещей и благовония кадильнаго, светлым торжеством являшеся погребение твое, и мнози тогда недужнии получиша исцеление прикосновением ко святым мощем твоим, радующеся и благодарственно взывающе к чудотворящему тобою Богу: Аллилуия.

Икос 11

Светозарное светило, на Хутынской горе возсиявшее, и по честнем успении твоем зрим тя, богомудре отче Варлааме, зане и ныне светиши нам знамении и чудесы, от святых мощей твоих истекающими, яже изволением Божиим земля яви святителю Евфимию и бывшим во храме с ним игумену Тарасию, иподиакону Иоанну, яко многоценное и благодати исполненное сокровище. Темже и мы, благодарственная Богу принося о тебе пения, взываем к тебе сице:
Радуйся, нетлением мощей твоих славно от Бога возвеличенный; радуйся, от мощей твоих исцеления недугов благодатию Божией источаяй.
Радуйся, чаше, изливающая токи милосердия Божия; радуйся, чудес пучино, свыше излиянная.
Радуйся, прежде смерти явивый дивная; радуйся, и по успении совершаяй чудная.
Радуйся, яко и по смерти жив пребываеши, являя в себе силы Божественныя; радуйся, яко молитвенно тя призывающия, скоро посещаеши.
Радуйся, немощных целителю; радуйся, скорбных утешителю.
Радуйся, яко и по преставлении твоем присно с нами пребываеши; радуйся, яко и живя в селениих райских нас не оставляеши.
Радуйся, Варлааме, великий и преславный чудотворче.

Кондак 12

Хотя сокровенную тайну явити, показал еси дивная боголюбивому мужу Тарасию о погибели и потоплении Великаго Новаграда: обаче сам же ты и великий покров граду был еси и гнев Божий молитвами твоими умягчил еси, и град твой от казни избавил еси. Тогда вси людие видевше тя ко Господу пречуднаго ходатая, вопияху к Богу: Аллилуия.

Икос 12

Дивен показался еси учеником твоим, егда единаго от осужденных, никому же тя молящу, от казни смертныя свободил еси, другаго же и многим тя о нем просящим от смерти избавити не восхотел еси. Мы же не дерзаем испытывати сокровенная судеб Божиих Тайны, но со страхом к тебе взываем:
Радуйся, таинниче великий, Божия благодати; радуйся, защитниче, от бед и смерти неповинныя.
Радуйся, священный уме, постигаяй Божественныя Тайны; радуйся, разуме просвещенный светом Горния Славы.
Радуйся, душе, освященный благодатию Божиею; радуйся, сердцем очищенным зряй непостижимыя Божия судьбы.
Радуйся, внутренняя сердца испытуяй; радуйся, прозреваяй сокровенныя мысли.
Радуйся, светлый уме озаренный невечерним светом; радуйся, чистый душею, просветленный Солнцем Правды.
Радуйся, Варлааме, великий и преславный чудотворче.

Кондак 13

О великий и пречудный отче наш Варлааме! к тебе припадая со умилением молим: приими сие малое хвалебное пение наше и богоприятным твоим ходатайством испроси нам от Христа милостиваго Бога нашего прощение прегрешений наших, дарование нам грешным христианския кончины живота нашего и Царствия Небеснаго наследие, да сподобимся с тобою и со всеми святыми во веки воспевати Богу и Спасителю нашему: Аллилуия.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й.

Молитва

О преподобне и богоносне отче наш Варлааме! услыши нас молящихся тебе и буди нам помощник в скорбех наших, и избави нас от напастей, за множество прегрешений находящих на ны; умоли, угодниче Христов, всеблагаго Бога даровати нам оставление всех от юности нашея до настоящаго дне и часа, делом, словом, помышлением и всеми чувствы содеянных нами согрешений, исходатайствуй нам невозбранный вход в Небесное Царствие, да прославляем непрестанно славимую от Ангел всесвятую Троицу: Отца, и Сына, и Святаго Духа, и твое милостивное предстательство в безконечныя веки. Аминь.

0

Для правильного функционирования этого сайта необходимо включить JavaScript.
Вот инструкции, как включить JavaScript в вашем браузере.